facebook icon

Czas pracy kierowcy wg niemieckiego prawa

Chyba każdy pracownik miał do czynienia z sytuacją, że nadgodziny lub zbyt długie godziny pracy sprawiły, że jego koncentracja ulegała znacznemu pogorszeniu.

Jeśli kierowca ciężarówki przyśnie na sekundę za kierownica z powodu zmęczenia lub zbyt długiego czasu prowadzenia pojazdu, może to mieć dramatyczne konsekwencje: w takich sytuacjach poważne wypadki nie są rzadkością. Dlatego należy zawsze przestrzegać godzin pracy kierowców ciężarówek.

Ale co dokładnie jest zaliczane do pracy kierowców ciężarówek? Czym różnią się tzw. Lenkzeiten od Ruhezeiten? Przeczytaj więcej w naszym przewodniku.

Ustawa regulująca czas pracy kierowcy

Z dniem 1.11.2012 roku w Niemczech weszła w życie ustawa regulująca przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy. Po niemiecku można ja znaleźć pod nazwą: Gesetz zur Regelung der Arbeitszeit von selbstständigen Kraftfahrern (KrFArbZG).

Godziny pracy kierowców zawodowych obejmują m. in. następujące czynności:

  • Rzeczywisty czas prowadzenia pojazdu (tzw. Lenkzeiten),
  • Załadunek i rozładunek oraz ich monitorowanie,
  • Oczekiwanie na załadunek i rozładunek, gdy czas oczekiwania jest nieznany,
  • Prace porządkowe (np. mycie cysterny),
  • Zabezpieczanie ładunku.

Dzienny i tygodniowy czas pracy kierowcy:

Zazwyczaj przy rozważaniu godzin pracy kierowców przyjmuje się, że tydzień zaczyna się w poniedziałek o północy i kończy w niedzielę o północy.

Tygodniowo nie może zostać przekroczone 48 godzin pracy. Z tego wychodzi ze dzienny czas pracy powinien wynosić 8 godzin. Niestety od tej reguły są wyjątki. Dzienny czas pracy może wynosić również 10 godzin. Jest to możliwe tylko w tedy gdy suma summarum średnia godzin na przestrzeni 6 miesięcy wynosić będzie około 8 godzin. Tak samo wygląda sprawa z tygodniowym czasem pracy. Jest dozwolone podniesienie go z 48 godzin do 60 godzin pracy, jeśli średnia z czterech miesięcy będzie równa 48 godzinom.

Poniżej załączony link zawiera wzór niemieckiej umowy dla kierowcy. Należy jednak pamiętać, że jest to jedynie przykład, każdy pracodawca ma prawo do stworzenia własnej umowy.

Ruhepause – czyli pauza podczas jazdy

Na samym początku warto nadmienić, ze pauzy nie są wliczane do czasu pracy kierowcy. Po 4.5 godzinach jazdy przysługuje kierowcy 45-minutowa pauza. Przy 10-godzinnej zmianie przysługuje zatem 2x przerwa min. 45-minutowa.

Ruhezeit – odpoczynek między dniami pracy

Ruhezeit pomiędzy dniami pracy wynosi 11 godzin. Trzy razy w tygodniu może on zostać skrócony do 9 godzin odpoczynku.

Warto również wspomnieć, ze raz na tydzień przysługuje kierowcy dłuższy odpoczynek tzw. weekendowy (Wochenruhezeit) wynosi on zazwyczaj 45 godziny (następuje on najpóźniej po okresie 6 przepracowanych dni)

Nachtarbeit – tzw. godziny nocne

Ustawa dotycząca czasu pracy kierowcy zawiera również wzmiankę na temat godzin nocnych. Zaliczane są do tego godziny miedzy godz. 00.00 a godz. 4.00.

Źródła:

Gesetz zur Regelung der Arbeitszeit von selbstständigen Kraftfahrern

www.bussgeldkatalog.org

www.arbeitsrechte.de

www.arbeitsvertrag.org