Zmiany w transporcie europejskim-II poł. 2024 roku

 

W drugiej połowie 2024 roku branża transportowa będzie musiała stawić czoła szeregowi nowych wyzwań i zmian, które wpłyną na funkcjonowanie firm oraz koszty operacyjne. Od maja do grudnia 2024 roku przewiduje się szereg zmian w opłatach drogowych, regulacjach importowych, podatkach, wynagrodzeniach kierowców oraz wdrażanie nowych technologii. O co chodzi? Czytajcie sami!

Wzrost opłat drogowych w krajach UE

W tym okresie można spodziewać się dalszego wzrostu opłat drogowych w niektórych krajach Unii Europejskiej. Na Litwie stawki wzrosły nawet czterokrotnie, a na Węgrzech wprowadzono nowe kategorie opłat uwzględniające klasę spalania pojazdu i stopień emisji CO2. To oznaczać będzie zwiększenie kosztów transportu, spedycji i logistyki, co może wpłynąć na ceny produktów na rynku.

Nowe regulacje importowe do Wielkiej Brytanii

W ramach Border Target Operating Model (TOM), Wielka Brytania wprowadza szereg nowych regulacji dotyczących importu towarów. Od maja do października 2024 roku planowane są zmiany w świadectwach zdrowia produktów zwierzęcych, roślin i produktów roślinnych oraz obowiązku składania deklaracji bezpieczeństwa i ochrony. Te zmiany mogą wpłynąć na procedury celne oraz wydłużyć czas przewozu towarów.

Zmiany podatkowe i płacowe w Polsce

W Polsce od stycznia 2024 roku nastąpił wzrost stawek podatku od środków transportowych oraz podstawy ZUS dla kierowców. W drugiej połowie roku te zmiany mogą już wpłynąć na finanse firm transportowych, zwiększając koszty operacyjne. Wówczas możliwe będą do zaobserwowania niższe stawki dla kierowców! Firmy, by poradzić sobie z rosnącymi kosztami szukają miejsca, gdzie mogą zaoszczędzić. Najłatwiejszym wydaje się więc pensja kierowców. Jak to będzie wyglądało w Polsce? Niedługo się przekonamy!

Pakiet Mobilności 2024

W ramach Pakietu Mobilności 2024 do grudnia 2024 roku planowana jest wymiana tachografów na smart tachografy II generacji w transporcie międzynarodowym. Nowe urządzenia mają ułatwić kontrolę czasu pracy kierowców oraz zapewnić dokładniejsze monitorowanie ich aktywności. Ponadto, zmiany w zakresie przechowywania i przekazywania danych z tachografu mogą wpłynąć na organizację pracy firm transportowych. Ponadto, firmy obciążone są kosztami wynikającymi z wymiany tachografów, co przekładać się będzie na kondycję finansową firm!

Elektroniczny list przewozowy E-CMR

W sierpniu 2024 roku we wszystkich krajach UE zacznie obowiązywać elektroniczny list przewozowy E-CRM. Nowy system ma ułatwić procesy logistyczne, śledzenie zleceń transportowych oraz oszczędność czasu i zasobów. To pozwoli na cyfrowy obieg dokumentów oraz przyczyni się do bardziej efektywnego zarządzania transportem.

Podsumowując, między majem a grudniem 2024 roku branża transportowa musi przygotować się na szereg zmian, które mogą wpłynąć zarówno na koszty operacyjne firm, jak i na procesy logistyczne. Wdrażanie nowych technologii, zmiany regulacyjne oraz rosnące koszty transportu będą wymagały adaptacji i nowych strategii działania ze strony przedsiębiorstw transportowych.