Nowe przepisy Pakietu Mobilności od 31 grudnia 2024: Wydłużenie okresu kontroli drogowej do 56 dni
31 grudnia 2024 r. wchodzą w życie kolejne przepisy Pakietu Mobilności, które w istotny sposób wpłyną na branżę transportową. Najważniejszą zmianą jest dwukrotne wydłużenie okresu kontrolnego podczas kontroli drogowej – z dotychczasowych 28 dni do 56 dni. Oznacza to, że kierowcy będą musieli przedstawić inspektorom dane z dnia bieżącego oraz z ostatnich 56 dni.
Kogo dotyczy nowelizacja?
Nowe przepisy dotyczą wszystkich przewoźników operujących na terenie Unii Europejskiej. Warto jednak zauważyć, że zmiana ta nie obejmuje przewozów realizowanych w ramach umowy AETR, czyli tych związanych z krajami trzecimi spoza UE.
Wymagana dokumentacja
Zgodnie z nowymi przepisami, kierowcy będą zobowiązani do przechowywania pełnej dokumentacji z ostatnich 56 dni. Obejmuje to nie tylko wykresówki, ale także wydruki z tachografu oraz inne dokumenty związane z czasem pracy i odpoczynku. W przypadku kontroli, na przykład 31 grudnia 2024 roku, inspektor będzie mógł zażądać dokumentów już od 4 listopada tego roku.
Częstsza kontrola naruszeń
Wydłużenie okresu kontrolnego umożliwi inspektorom dokładniejszą weryfikację naruszeń, które wcześniej mogły umknąć z powodu zbyt krótkiego okresu kontrolnego. Dotyczy to przede wszystkim przestrzegania zasad dotyczących odpoczynków tygodniowych i ich rekompensat. Dzięki nowym przepisom inspektorzy będą mieli większe możliwości wykrywania nieprawidłowości w dłuższej perspektywie czasowej.
Brak kontroli powrotu pojazdu do bazy
Początkowo zakładano, że rozszerzenie okresu kontroli pomoże również w weryfikacji obowiązku powrotu pojazdu do bazy przewoźnika w kraju siedziby. Jednak obowiązek ten został zniesiony w wyniku niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE. TSUE uznał, że przepis ten jest niezgodny z unijnymi regulacjami, co oznacza, że inspektorzy nie będą sprawdzać tego aspektu podczas kontroli.
Potencjalne problemy dla kierowców
Wprowadzenie nowych regulacji wiąże się również z potencjalnymi trudnościami. Jednym z głównych problemów może być niesłuszne oskarżenie kierowcy o brak wpisów dotyczących kraju rozpoczęcia, zakończenia oraz przekroczenia granicy. Dotychczasowe karty kierowców zostały zaprojektowane na potrzeby 28-dniowego okresu kontrolnego i mogą nie mieć wystarczającej pamięci, aby przechowywać dane z 56 dni. Dopiero karty G2V2, wydawane od sierpnia 2023 r., umożliwiają zapis dłuższego okresu.
Jak unikać problemów?
Aby uniknąć nieporozumień, kierowcy powinni pamiętać o regularnym zaznaczaniu wpisów dotyczących krajów. W razie kontroli mogą także dostarczyć dane wcześniej pobrane z karty kierowcy. Kluczowe będzie również odpowiednie szkolenie kierowców i osób zarządzających transportem oraz bieżąca kontrola naruszeń.
Większe ryzyko kar
Rozszerzenie okresu kontrolnego do 56 dni niesie ze sobą ryzyko większych kar za ewentualne naruszenia. Przewoźnicy muszą więc szczególnie zadbać o przestrzeganie przepisów oraz prowadzenie dokładnej dokumentacji. Warto także zainwestować w szkolenia dla kierowców i regularne audyty wewnętrzne, które pomogą w identyfikacji i eliminacji potencjalnych błędów przed kontrolą drogową.
Wprowadzenie nowych przepisów Pakietu Mobilności to duże wyzwanie dla branży transportowej. Kluczowe będzie dostosowanie się do nowych wymogów oraz bieżące monitorowanie zmian, aby uniknąć problemów podczas kontroli drogowych i zminimalizować ryzyko nałożenia kar.
Co sądzisz o tych zmianach? Przydatne i sensowne?