Polscy kierowcy wolą pracować u Niemca- brakuje 30 tys. kierowców!
Polski sektor transportu drogowego stoi przed poważnym wyzwaniem – brak kierowców. Pomimo średniej pensji wynoszącej 7824 zł netto w 2024 roku, wielu polskich kierowców decyduje się na pracę za granicą, głównie w Niemczech, gdzie mogą liczyć na wyższe wynagrodzenie wypłacane w euro.
Według danych Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, aż 56% ankietowanych kierowców deklaruje zarobki wyższe niż średnia. Jednakże wzrost wynagrodzeń w Polsce jest minimalny. Od 2022 roku średnia pensja kierowcy ciężarówki wzrosła zaledwie o 153 zł, co nie jest wystarczające, aby zatrzymać pracowników w kraju. W konsekwencji, wielu kierowców z regionów przygranicznych, zwłaszcza ze Śląska, podejmuje decyzję o zatrudnieniu się u zachodnich sąsiadów.
Przykładem atrakcyjnych ofert pracy w Niemczech jest firma Luksmann, która od 12 lat oferuje zatrudnienie kierowcom C i C+E, zarówno z doświadczeniem, jak i bez. Firma ta proponuje zarobki w systemie 2/2 na poziomie 2100€ netto-9050 zł, a bez systemu – 3500€ netto- 15 100 zł Luksmann ma oferty pracy bez wymogu znajomości języka obcego, jak i z wymogiem znajomości niemieckiego lub angielskiego, na różnorodnych zestawach takich jak plandeki, tandemy, przyczepy, cysterny, silosy, wywrotki, lory i inne. Wśród 200 aktualnych ofert pracy, dostępne są miejsca w takich lokalizacjach jak Berlin, Monachium, Stuttgart, Brema czy Kassel.
Tomasz Czyż, ekspert GBox z Grupy Inelo, zwraca uwagę na szeroki kontekst problemu. Brak kierowców to nie tylko kwestia wynagrodzeń, ale również specyfiki zawodu. Nie każdy, kto posiada uprawnienia, jest gotów na długie trasy i wyjazdy trwające dwa lub trzy tygodnie. Młodzi ludzie mogą być odstraszeni taką perspektywą, co dodatkowo utrudnia sytuację na rynku pracy.
W Polsce brakuje również systematycznego kształcenia w zawodzie kierowcy ciężarówek. Wielu z nich zaczyna swoją karierę w transporcie krajowym, ale z czasem przenosi się do międzynarodowego, szukając lepszych warunków zatrudnienia. Praca w zachodnich firmach nie tylko oferuje wyższe wynagrodzenia, ale także korzystniejsze warunki emerytalne.
W odpowiedzi na kryzys, polskie firmy transportowe apelują o uproszczenie przepisów i procedur związanych z zatrudnianiem obcokrajowców. Na spotkaniu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych przedstawiciele branży wskazali na konieczność wprowadzenia zmian, które ułatwią zatrudnianie pracowników spoza Polski. Ciekawym trendem jest rosnące zainteresowanie kierowcami z Azji, w szczególności z Kazachstanu i Kirgistanu, co wynika z braku dostępnych pracowników z krajów wschodnich sąsiadów.
Sytuacja na rynku transportowym w Polsce wymaga pilnych działań. Bez skutecznych rozwiązań, krajowe firmy mogą stanąć przed poważnymi problemami, a polscy kierowcy będą coraz częściej wybierać lepiej płatną pracę za granicą. Firma Luksmann, jako największy gracz na rynku pośrednictwa pracy dla kierowców C+E, doskonale obrazuje, jak atrakcyjne warunki zatrudnienia w Niemczech mogą przyciągać polskich pracowników. Współpracując z tysiącami firm niemieckich, które przed podpisaniem kontraktu są gruntownie sprawdzane, Luksmann oferuje kierowcom szeroki wybór ofert pracy, co tylko zwiększa atrakcyjność pracy za zachodnią granicą.