Rampy do usuwania lodu w Polsce: Nowa era bezpieczeństwa na drogach

Po latach trudnych rozmów, kontrolnych działań i groźnych incydentów, rampy do usuwania lodu z ciężarówek w Polsce wreszcie zyskały na znaczeniu. W miniony weekend z radością zainaugurowano dwa nowe urządzenia tego typu, a rząd ogłosił ambitne plany dotyczące budowy kolejnych ramp.

Nowe rampy zostały zainstalowane przy Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) Widoma Wschód i Widoma Zachód, znajdujących się na małopolskim odcinku trasy S7, łączącej Kraków z Jędrzejowem. Są to proste konstrukcje metalowe z wysokimi barierkami, zlokalizowane w pobliżu nowo powstałych zatoczek. Umożliwiają one kierowcom bezpieczne usunięcie lodu z naczepy bez ryzyka dla ich zdrowia.

Z nowymi rampami, łączna liczba takich urządzeń w Polsce wzrosła do 12, a do tego dochodzi jedna dmuchawa do oczyszczania dachów ciężarówek. To wciąż zbyt mało, zwłaszcza z nadchodzącą zimą. Rząd zapowiedział, że do końca 2025 roku liczba ramp przekroczy 20, a do końca 2026 roku ma ich być już ponad 70. Oprócz tego, władze wezwały sektor logistyczny do aktywnego działania, sugerując, że takie inwestycje w infrastrukturę przeładunkową będą istotne dla poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Obecnie rampy do usuwania lodu znajdują się w następujących lokalizacjach:

·       A1 MOP Mszana Południe, woj. śląskie

·       A1 MOP Woźniki Wschód, woj. śląskie

·       A1 MOP Woźniki Zachód, woj. śląskie (dostępna jest dmuchawa)

·       A4 MOP Prószków, woj. opolskie

·       A4 MOP Przysiecz, woj. opolskie

·       S3 MOP Racula Zachód, woj. lubuskie

·       S7 MOP Widoma Wschód, woj. małopolskie

·       S7 MOP Widoma Zachód, woj. małopolskie

·       S8 MOP Guzew Południe, woj. łódzkie

·       S19 MOP Obroki Wschód, woj. lubelskie

·       S19 MOP Obroki Zachód, woj. lubelskie

·       S61 MOP Chomentowo Wschód, woj. podlaskie

·       S61 MOP Chomentowo Zachód, woj. podlaskie

Plany rozwoju infrastruktury przewidują również znaczące zmiany w przepisach, które będą wymagały, aby każde nowo wybudowane lub dzierżawione MOP było wyposażone w urządzenia do usuwania lodu i śniegu z dachów ciężarówek. Istnieją także projekty modernizacji już istniejących MOP-ów poprzez budowę nowych zatoczek oraz instalację ramp. Niestety, realizacja tych planów jest uzależniona od przetargów, co spowalnia cały proces.

Warto podkreślić, że jazda ciężarówką pokrytą śniegiem lub lodem jest poważnym naruszeniem przepisów, ponieważ stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Z drugiej strony, wejście na dach naczepy lub zabudowy to praca na wysokości, która wymaga specjalistycznego sprzętu, odpowiedniego przeszkolenia oraz ubezpieczenia. Dlatego nie można oczekiwać, że kierowcy będą wchodzić na naczepy bez jakichkolwiek zabezpieczeń.

Bez wątpienia, wprowadzenie ramp do usuwania lodu to krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach, a także ochrona życia i zdrowia kierowców.