Czy możesz dorabiać w innej firmie?
Kierowcy zawodowi, którzy są zatrudnieni na niemieckiej umowie o pracę, mogą podejmować dodatkowe zatrudnienie w Polsce, ale muszą wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów prawnych oraz praktycznych.
Zgoda Pracodawcy
Zanim kierowca zdecyduje się na dodatkowe zatrudnienie, powinien uzyskać zgodę swojego niemieckiego pracodawcy. Niemieckie prawo pracy nie zabrania podejmowania dodatkowej pracy, jednak pracodawca ma prawo wymagać zgody, zwłaszcza jeśli nowe zatrudnienie mogłoby wpłynąć na wydajność w pracy lub być postrzegane jako konkurencja. Warto zaznaczyć, że niektóre umowy mogą zawierać klauzule zabraniające dodatkowej pracy bez zgody, co można spotkać szczególnie w umowach na stanowiskach wymagających dużej odpowiedzialności
Przepisy dotyczące czasu pracy
Kierowcy muszą przestrzegać rygorystycznych przepisów dotyczących czasu pracy oraz odpoczynku. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, maksymalny czas jazdy wynosi 9 godzin dziennie, z możliwością wydłużenia do 10 godzin w wyjątkowych przypadkach, nie częściej niż dwa razy w tygodniu. Tygodniowy limit wynosi 56 godzin, a kierowcy muszą mieć co najmniej 11 nieprzerwanych godzin odpoczynku dziennie. Dodatkowe zatrudnienie w Polsce powinno być zaplanowane w taki sposób, aby nie przekraczać tych limitów, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach
Aspekty podatkowe
Kwestie podatkowe stają się bardziej skomplikowane, gdy kierowca pracuje w dwóch krajach. Zgodnie z przepisami unijnymi, dochody uzyskiwane w różnych krajach mogą być objęte różnymi zasadami opodatkowania. Kierowcy zatrudnieni w Niemczech, którzy dorabiają w Polsce, muszą rozważyć, gdzie mają obowiązek podatkowy. W przypadku pracy w Niemczech, podatki są zazwyczaj płacone w tym kraju, ale dochody z Polski również mogą wymagać rozliczenia. Zaleca się, aby kierowcy konsultowali się z doradcą podatkowym, aby uniknąć podwójnego opodatkowania oraz właściwie rozliczać dochody.
SPRAWDŹ NASZE OFERTY PRACY DLA KIEROWCÓW C+E I C
Zgłoszenia i formalności
Jeśli kierowca decyduje się na dodatkowe zatrudnienie w Polsce, powinien zadbać o odpowiednie formalności, takie jak rejestracja działalności gospodarczej, jeśli planuje pracować na własny rachunek, czy zgłoszenie się do polskich organów podatkowych. W zależności od formy zatrudnienia mogą być wymagane dodatkowe dokumenty, np. umowa o pracę lub umowa zlecenie, która potwierdza dodatkowe zatrudnienie
Konsekwencje prawne
Podejmowanie dodatkowej pracy wiąże się z koniecznością przestrzegania przepisów dotyczących zgłaszania dochodów oraz płacenia podatków zarówno w Niemczech, jak i w Polsce. Dodatkowe wynagrodzenie z pracy w Polsce może podlegać opodatkowaniu i wpłynąć na prawa do świadczeń społecznych w Niemczech
Podsumowując, kierowca CE pracujący w Niemczech na niemieckiej umowie może dorabiać w Polsce, jednak musi to robić w zgodzie z obowiązującymi przepisami o czasie pracy oraz po wcześniejszym poinformowaniu swojego pracodawcy. Ważne jest, aby nie naruszać przepisów regulujących czas pracy oraz zapewnić, że dodatkowe zatrudnienie nie wpłynie negatywnie na wydajność w głównym miejscu pracy. Zrozumienie i przestrzeganie tych regulacji jest kluczowe dla uniknięcia nieprzyjemnych konsekwencji prawnych i finansowych.
Praca na niemieckiej umowie o pracę wiąże się z wieloma korzyściami, takimi jak wyższe zarobki i lepsze warunki socjalne, dlatego też wiele osób decyduje się na wyjazd do zachodniego sąsiada. Nasze oferty pracy są tak dobre, że z pewnością nie będziesz potrzebował dorabiać do wypłaty. Sprawdź sam⤵️⤵️⤵️🚚