Koniec okresu przejściowego- czy jesteś już po wymianie tachografu? ​


Od 1 marca 2025 roku w Unii Europejskiej zakończył się okres przejściowy dotyczący obowiązkowej wymiany tachografów na inteligentne drugiej generacji (G2V2) w pojazdach ciężarowych wykonujących przewozy międzynarodowe. Przewoźnicy, którzy nie dostosowali się do tych wymogów, narażeni są na surowe kary finansowe oraz inne sankcje administracyjne.​

Początkowo termin na wymianę tachografów analogowych oraz cyfrowych pierwszej generacji upływał 31 grudnia 2024 roku. Jednakże, w wyniku porozumienia osiągniętego 18 grudnia 2024 roku przez Komitet ds. Transportu Drogowego, wprowadzono okres przejściowy trwający do 28 lutego 2025 roku. W tym czasie służby kontrolne skupiały się na edukacji przewoźników, zamiast nakładania kar. Od 1 marca 2025 roku brak wymaganego tachografu G2V2 skutkuje już pełnymi konsekwencjami prawnymi.​

W poszczególnych krajach UE przewidziano różne sankcje za brak wymaganego tachografu G2V2:​

·       Polska: 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.​

·       Niemcy: Mandaty od 750 do 30 000 euro oraz możliwość odebrania uprawnień do transportu.​

·       Austria: Grzywny od 200 do 1 500 euro.​

·       Belgia: Kary od 400 do 5 000 euro.​

·       Bułgaria: Grzywny do 3 417 euro.​

·       Chorwacja: Dla kierowców od 390 do 920 euro; dla firm od 1 980 do 3 310 euro.​

·       Dania: Kary dla kierowcy wynoszą 805 euro, a dla firmy 1 610 euro.​

·       Hiszpania: Dla kierowców do 900 euro; dla firm od 1 659 do 16 596 euro.​

·       Estonia: Dla kierowcy do 800 euro; dla właściciela pojazdu do 3 200 euro.​

·       Francja: Mandaty od 2 500 do 4 500 euro.​

·       Grecja: Kara wynosi 3 000 euro.​

·       Holandia: Kara wynosi 4 400 euro.

·       Włochy: Grzywny od 866 do 3 464 euro.​

·       Szwecja: Kara do 20 000 SEK (około 1 800 euro).​

·       Czechy: Mandaty od 4 000 do 18 500 euro.​

Warto również zwrócić uwagę na nadchodzące zmiany:​

·       Do 19 sierpnia 2025 roku: Obowiązkowa wymiana tachografów na G2V2 we wszystkich pojazdach wykonujących przewozy międzynarodowe.​

·       Od 1 lipca 2026 roku: Obowiązek montażu tachografów w busach o DMC od 2,5 do 3,5 tony wykonujących międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy.​

Przypadki naruszeń i nałożone mandaty

W związku z zakończeniem okresu przejściowego, służby kontrolne w całej UE rozpoczęły intensywne kontrole pojazdów ciężarowych pod kątem zgodności z nowymi przepisami. W Polsce odnotowano już pierwsze przypadki nałożenia kar na przewoźników, którzy nie dokonali wymaganej wymiany tachografów. Podobne działania podjęto w innych krajach członkowskich, gdzie służby kontrolne rygorystycznie egzekwują nowe przepisy.​

Zakończenie okresu przejściowego oznacza, że wszyscy przewoźnicy realizujący międzynarodowe przewozy drogowe muszą dostosować się do nowych wymogów dotyczących tachografów. Brak zgodności skutkuje surowymi karami finansowymi oraz ryzykiem utraty uprawnień do prowadzenia działalności transportowej. Dlatego niezbędne jest podjęcie działań mających na celu dostosowanie floty pojazdów do obowiązujących przepisów, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji prawnych i finansowych.