Autonomiczne ciężarówki w Chinach. Czy zagrożą pracy dla kierowcy C+E?
Zdjęcie źródło: https://electrek.co/2025/05/18/autonomous-electric-haul-truck-fleet-set-to-revolutionize-mineral-mining-in-china/
Największa na świecie flota autonomicznych wozideł górniczych
W Mongolii Wewnętrznej wystartowała największa na świecie flota autonomicznych ciężarówek górniczych. Chiński koncern Huaneng Group, we współpracy z Huawei, wdrożył 100 samojezdnych pojazdów w kopalni Yimin. To przełomowy moment nie tylko dla przemysłu wydobywczego, ale też sygnał dla branży transportu, w której praca dla kierowcy od lat cieszy się dużym zainteresowaniem.
Autonomiczne pojazdy w kopalniach — jak to działa?
Wozidła Huaneng Ruichi korzystają z technologii 5G-Advanced oraz systemów AI, dzięki czemu mogą samodzielnie transportować surowce na zamkniętym terenie kopalni. Dla transportu przemysłowego oznacza to większą efektywność i niższe koszty, ale też pojawia się pytanie, jak rozwój takich technologii wpłynie na zapotrzebowanie na pracę dla kierowcy C+E.
Co to oznacza dla zawodowych kierowców?
Na szczęście dla zawodowych kierowców ciężarówek, autonomiczne pojazdy funkcjonują obecnie wyłącznie na zamkniętych terenach przemysłowych. Na publicznych drogach i w codziennym transporcie praca dla kierowcy wciąż pozostaje niezbędna. Żaden system nie zastąpi doświadczenia i refleksu zawodowca w zmiennych warunkach drogowych.
Wciąż rośnie zapotrzebowanie na kierowców C+E
Mimo rozwoju autonomicznych pojazdów, w Polsce i w całej Europie praca dla kierowcy C+E cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Branża transportowa od lat zmaga się z brakami kadrowymi, a dobre wynagrodzenie i możliwość pracy za granicą sprawiają, że ten zawód wciąż przyciąga nowych kandydatów.
Autonomiczne ciężarówki coraz częściej pojawiają się w portach, terminalach i kopalniach, gdzie usprawniają transport surowców. Jednak w przewozach drogowych praca dla kierowcy nadal jest koniecznością. Systemy wspomagające mogą poprawiać bezpieczeństwo i komfort pracy, ale nie zastąpią człowieka na drodze.
Kierowca pozostaje kluczowy w transporcie drogowym
Branża transportowa dynamicznie się rozwija, a wraz z nią zapotrzebowanie na wykwalifikowanych kierowców C+E. Nawet przy rosnącej automatyzacji pracy dla kierowcy nie zabraknie — zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych.
źródło: https://electrek.co/2025/05/18/autonomous-electric-haul-truck-fleet-set-to-revolutionize-mineral-mining-in-china/