Uwaga kierowcy — problemy z sygnałem GPS i tachografami w regionie!
Kierowcy ciężarówek jeżdżący po Polsce i północnej Europie od kilku dni zgłaszają problemy z sygnałem GPS. Zakłócenia wpływają na działanie tachografów i systemów telematycznych w ciężarówkach. Oficjalny komunikat w tej sprawie wydał Euro-Tach — przedstawiciel tachografów Stoneridge i Continental VDO w Polsce.
O co chodzi?
Z danych serwisów monitorujących wynika, że w Polsce północnej i centralnej, w krajach bałtyckich i Skandynawii jest teraz wyjątkowo dużo zakłóceń sygnału GNSS (GPS). Może mieć to związek z aktywnością słońca, ćwiczeniami wojsk NATO na Bałtyku oraz działaniami rosyjskich systemów walki elektronicznej w rejonie Obwodu Królewieckiego.
Co to oznacza dla Kierowców?
Tachografy mogą chwilowo „gubić” pozycję albo zawieszać się na jednym punkcie. To problem, bo bez sygnału GPS nie da się w pełni kontrolować czasu pracy kierowcy i lokalizacji pojazdu.
Ważna rada od Euro-Tach:
Jeśli pojawi się błąd GNSS w tachografie — od razu zróbcie wydruk i na nim napiszcie: „Brak sygnału GNSS – prawdopodobne lokalne zakłócenia”. Dzięki temu podczas kontroli będzie wiadomo, że problem był niezależny od kierowcy.
To nie koniec tematów z tachografami…
Przypominamy też, że do 19 sierpnia trzeba wymienić stare tachografy G2V1 na nowsze G2V2. I tu robi się gorąco — warsztaty mają coraz większe kolejki, a od lipca może być jeszcze trudniej o termin, bo zaczynają się urlopy.
Według Euro-Tach i Continental VDO spora część przewoźników zostawi to na ostatnią chwilę, co może oznaczać spory tłok w serwisach we wrześniu. Warto więc już teraz ogarnąć temat wymiany, póki jeszcze są wolne terminy.
Podsumowując:
👉 Uważajcie na problemy z sygnałem GPS
👉 Róbcie wydruki przy błędach GNSS
👉 Nie zwlekajcie z wymianą tachografów
Źródło: https://logistyka.rp.pl/systemy-it/art42493811-wojna-elektroniczna-pokonala-tachografy