Dwie tablice rejestracyjne z tyłu zestawu?

Hiszpański standard może wkrótce pojawić się w całej UE


Stosowanie dwóch tablic rejestracyjnych na tyle zestawu – jednej z numerem pojazdu ciągnącego oraz drugiej z numerem przyczepy lub naczepy – to dziś rozwiązanie głównie kojarzone z Hiszpanią. Kierowcy, którzy regularnie jeżdżą po Półwyspie Iberyjskim, wiedzą, że hiszpańskie przepisy wymagają umieszczenia tablicy ciągnika również na końcu zestawu, co ułatwia identyfikację pojazdów podczas kontroli drogowych.

Nowe wymagania w UE od 7 lipca 2026 r.

Zgodnie z projektem unijnego rozporządzenia 2024/883, od 7 lipca 2026 roku każda nowa przyczepa i naczepa o DMC powyżej 3,5 tony, objęta homologacją O3 lub O4, będzie musiała posiadać dwa miejsca przeznaczone do montażu tablic rejestracyjnych. Wymogi te obejmują:

Cel wprowadzenia dodatkowego miejsca na tablicę

Rozporządzenie wskazuje, że dodatkowe miejsce na tablicę ma umożliwić opcjonalną identyfikację pojazdu ciągnącego, jeżeli wymaga tego organ krajowy. Oznacza to, że:

Praktycznie jednak producenci pojazdów będą musieli przygotować nowe naczepy i przyczepy pod montaż drugiej tablicy, co może zachęcić poszczególne kraje do wprowadzenia takich wymogów, podobnie jak zrobiła to Hiszpania.

Tylko nowe pojazdy – etap przejściowy

Na obecnym etapie przepisy dotyczą wyłącznie pojazdów nowych. To rozwiązanie tymczasowe – docelowo miejsca na drugą tablicę mają być dostępne także w pojazdach już użytkowanych, jednak na razie nie podano konkretnej daty wdrożenia tego wymogu.

Co oznacza to dla kierowców i firm transportowych