Dwie tablice rejestracyjne z tyłu zestawu?
Hiszpański standard może wkrótce pojawić się w całej UE

Stosowanie dwóch tablic rejestracyjnych na tyle zestawu – jednej z numerem pojazdu ciągnącego oraz drugiej z numerem przyczepy lub naczepy – to dziś rozwiązanie głównie kojarzone z Hiszpanią. Kierowcy, którzy regularnie jeżdżą po Półwyspie Iberyjskim, wiedzą, że hiszpańskie przepisy wymagają umieszczenia tablicy ciągnika również na końcu zestawu, co ułatwia identyfikację pojazdów podczas kontroli drogowych.
Nowe wymagania w UE od 7 lipca 2026 r.
Zgodnie z projektem unijnego rozporządzenia 2024/883, od 7 lipca 2026 roku każda nowa przyczepa i naczepa o DMC powyżej 3,5 tony, objęta homologacją O3 lub O4, będzie musiała posiadać dwa miejsca przeznaczone do montażu tablic rejestracyjnych. Wymogi te obejmują:
Cel wprowadzenia dodatkowego miejsca na tablicę
Rozporządzenie wskazuje, że dodatkowe miejsce na tablicę ma umożliwić opcjonalną identyfikację pojazdu ciągnącego, jeżeli wymaga tego organ krajowy. Oznacza to, że:
Praktycznie jednak producenci pojazdów będą musieli przygotować nowe naczepy i przyczepy pod montaż drugiej tablicy, co może zachęcić poszczególne kraje do wprowadzenia takich wymogów, podobnie jak zrobiła to Hiszpania.
Tylko nowe pojazdy – etap przejściowy
Na obecnym etapie przepisy dotyczą wyłącznie pojazdów nowych. To rozwiązanie tymczasowe – docelowo miejsca na drugą tablicę mają być dostępne także w pojazdach już użytkowanych, jednak na razie nie podano konkretnej daty wdrożenia tego wymogu.
Co oznacza to dla kierowców i firm transportowych